Vedtægter

Kontakt

formand@fyd.dk

kasserer@fyd.dk

webmaster@fyd.dk

§1. Foreningens formål er at virke til gavn for yngre dermato-venerologer ved afholdelse af faglige møder og diskussioner samt varetage de uddannelsessøgendes interesser overfor relevante myndigheder og instanser, herunder DDO og DDS. Desuden foretager foreningen en løbende evaluering af den dermato-venerologiske uddannelse i Danmark.

§2. Som medlemmer kan optages yngre læger med interesse for dermato-venerologi. Et medlem udtræder automatisk på førstkommende generalforsamling ved udnævnelse til overlæge eller ved overgang til speciallægepraksis.

§3. Foreningens øverste myndighed er generalforsamlingen. Bestyrelsen leder foreningens anliggender mellem generalforsamlingerne. Foreningen tegnes af 2/3 af bestyrelsen, og bestyrelsen kan give fuldmagt til kassereren over for pengeinstitut.

§4. Ordinær generalforsamling afholdes 1 gang årligt og skal indkaldes med mindst 4 ugers varsel. Forslag fra medlemmerne skal være bestyrelsen i hænde senest 2 uger før generalforsamlingen. Dagsorden skal indholde følgende punkter:

  • Valg af dirigent
  • Formandsberetning
  • Status over uddannelsen
  • Regnskabsaflæggelse af revideret årsrapport
  • Fastsættelse af kontingent
  • Valg af bestyrelse
  • Valg af revisor
  • Indkomne forslag
  • Eventuelt

Ekstraordinær generalforsamling kan med 14 dages varsel indkaldes af bestyrelsen såfremt den anser det for påkrævet. Ekstraordinær generalforsamling skal endvidere indkaldes, såfremt mindst 1/4 af foreningens medlemmer over for bestyrelsen fremsætter krav herom. Dagsorden for den ekstraordinære generalforsamling skal indeholde:

  • Valg af dirigent
  • Behandling af den sag, der har foranlediget den ekstraordinære generalforsamling
  • Eventuelt

§5. Vedtægtsændringer kan kun foretages på en generalforsamling. Vedtægtsændringer kan foreslås af bestyrelsen eller af 3 medlemmer gennem bestyrelsen, som skal drage omsorg for, at forslagene udsendes til medlemmerne senest 14 dage før afholdelse af det møde, hvor de tidligst kan behandles. For at en vedtægtsændring skal være vedtaget kræves mindst 1/4 af medlemmerne er til stede, og at 2/3 af disse stemmer for ændringerne. Er forsamlingen ikke beslutningsdygtig indkaldes til en ny generalforsamling, der altid er beslutningsdygtig. Her kræves ligeledes 2/3 majoritet af de afgivne stemmer for vedtagelse.

“§6. Foreningens bestyrelse består af 7 medlemmer. For at være valgbar til bestyrelsen kræves mindst 1 års klinisk ansættelse ved en dermatologisk afdeling og fortsat tilknytning til det dermatologiske speciale. Det skal tilstræbes, at bestyrelsen består af mindst 1 hoveduddannelseslæge (kursist) fra hver videreuddannelsesregion (Øst, Syd, Nord). Mindst to medlemmer skal have primær tilknytning til specialet ved afdelingerne i Aarhus/Odense/Aalborg og mindst to medlemmer skal have primær tilknytning til en dermatologisk afdeling på Sjælland. Efter generalforsamlingen konstituerer bestyrelsen sig selv med formand, næstformand, webmaster og kasserer.

En valgperiode strækker sig, som udgangspunkt, over 4 år. Det er hensigtsmæssigt, at der i bestyrelsen sidder minimum 2 medlemmer med mere end 1 års erfaring inden for bestyrelsesarbejdet i FYD. Den afgående bestyrelse forpligter sig til at fremsætte et forslag til en ny bestyrelse på i alt 7 medlemmer. Herudover, modtager bestyrelsen uopfordrede ansøgninger fra øvrige interesserede kandidater senest 14 dage forud for generalforsamlingen. En ansøgning består af 1) En kort motiveret ansøgning på max en halv A4-side, inklusiv 2) En skriftlig indstilling fra i alt 5 uvildige FYD-medlemmer. Venligst anvend ”Blanket til skriftlig opbakning fra øvrige medlemmer”, der findes i forlængelse af de samlede vedtægter. Valg af nye bestyrelsesmedlemmer afgøres ved simpelt flertal af medlemmer til stede ved generalforsamlingen.”

§7. Foreningens regnskabsår er kalenderåret.

§8. I forhold hvorom der ikke her er bestemt henvises til Love for Foreningen af Yngre Læger fra hvilke, der i givet fald sluttes analogi fra.

§9. Foreningens årsrapport revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor, som vælges for ét år ad gangen.

Blanket til skriflig opbakning fra øvrige medlemmer